Skip to content

SAL-FIN

Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Nonbancar

Menu
  • Despre noi
    • Organizare
    • Atributii
  • Consumatori
  • Conciliatori
    • Registrul conciliatorilor SAL-Fin – 2021
    • Profil
    • Criterii selectie
  • Legislatie
    • Legislatie primara
    • Organizare si functionare
    • Proiecte si consultari publice
  • Noutati
  • Dictionar
  • Contact

Procedura Propunere Solutie

Extras din Regulamentul privind Organizarea și Funcționarea SAL

Propunerea unei soluţii (PPS) reprezintă soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-FIN, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de conciliatori, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului, în cadrul procedurilor SAL-FIN.

Concilierea se bazează pe cooperarea părţilor şi utilizarea, de către conciliator, a unor metode şi tehnici specifice, bazate pe comunicare şi negociere. Metodele şi tehnicile utilizate de către conciliator trebuie să servească exclusiv intereselor legitime şi obiectivelor urmărite de părţile aflate în conflict.

Procedura de propunere a unei soluţii este facultativă pentru părţi şi nu poate avea loc decât în baza unui acord exprimat de părţi. La finalul procedurii, conciliatorul va propune o soluţie părţilor cu privire la conflictul supus concilierii.

Pentru a se deschide procedura, consumatorul trebuie să se adreseze SAL-FIN printr-o cerere scrisă.

Convocarea părţilor de către SAL-FIN reprezintă pasul următor, aceasta comunicând părţilor data, locul şi ora exactă unde va avea loc procedura de soluţionare alternativă a litigiului prin propunerea unei soluţii. Procedura se poate derula şi on-line, la solicitarea consumatorului. Consumatorul va furniza SAL-FIN datele necesare contactării celeilalte părţi.

Convocarea se va face prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin fax sau orice alt mijloc de comunicare care asigură transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia.

Data concilierii conform procedurii alese se va stabili nu mai devreme de 15 zile calendaristice de la data primirii convocării de către părţi.

Părţile confirmă sau infirmă participarea la procedura de soluţionare alternativă a litigiului prin propunerea unei soluţii, în termen de 5 zile de la primirea convocării. În cazul lipsei răspunsului sau al infirmării participării, litigiul se clasează pentru soluţionarea prin intermediul SAL-FIN. La solicitarea expresă scrisă a oricăreia dintre părţi se va putea stabili o altă dată a procedurii de soluţionare alternativă a litigiului prin propunerea unei soluţii, o singura dată, asupra căreia trebuie să îşi dea acordul ambele părţi.

Conciliatorul va îndruma părţile pentru găsirea unor soluţii reciproc avantajoase/concesii echitabile, propunând soluţia pentru rezolvarea litigiului în mod amiabil.

Părţile vor beneficia de îndrumarea conciliatorului pentru cel mult 3 întâlniri. Dacă în 3 întâlniri părţile nu se înţeleg, concilierea se va considera a fi eşuată.

În cazul procedurilor SAL-FIN prin care se propune o soluţie, consumatorii au posibilitatea de a se retrage din procedură în orice moment dacă nu sunt satisfăcuţi de funcţionarea sau de modul de desfăşurare a procedurii, consumatorii fiind informaţi despre acest drept înaintea începerii procedurii. Înainte de a accepta soluţia propusă, părţile sunt informate cu privire la:

a) posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluţia propusă;

b) faptul că implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară;

c) faptul că soluţia propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanţă care aplică dispoziţiile legale în vigoare;

d) consecinţele juridice ale acceptării unei astfel de soluţii.

Procedurile de SAL-FIN se finalizează în termen de 60 de zile calendaristice de la data la care SAL-FIN a primit dosarul complet al litigiului. În cazul unor litigii complexe, SAL-FIN poate, dacă este necesar, să prelungească termenul cu cel mult 45 de zile şi să informeze părţile în legătură cu orice prelungire, precum şi în legătură cu perioada estimată pentru terminarea litigiului.

Părţile aflate în conflict au dreptul să fie asistate de avocat sau de alte persoane. Conciliatorul va atrage atenţia persoanelor care participă la procedură asupra obligaţiei de păstrare a confidenţialităţii.

Dacă, pe parcursul concilierii, apare o situaţie de natură să afecteze scopul acesteia, independenţa sau imparţialitatea conciliatorului, acesta este obligat să o aducă la cunoştinţă părţilor, care vor decide asupra menţinerii sau denunţării procedurii.

Conciliatorul comunică persoanelor implicate soluţia propusă pentru soluţionarea litigiului în vederea exprimării de către acestea a acordului sau a dezacordului privind soluţia propusă conform art. 11 din OG nr. 38/2015. Încheierea concilierii ia sfârşit după caz:

a) prin întocmirea de către conciliator a unei hotărâri motivate, iar în cazul în care părţile nu acceptă soluţia propusă SAL-FIN emite o încheiere care cuprinde descrierea faptelor, soluţia propusă şi decizia părţilor. Hotărârea, respectiv încheierea se comunică părţilor în termen de 15 zile calendaristice de la adoptare şi produce efecte de la data comunicării. Acestea pot fi atacate la instanţa de judecată competentă. Hotărârile care nu sunt atacate în termenul de 15 zile calendaristice de la data comunicării constituie de drept titlu executoriu;

b) prin retragerea consumatorului din cadrul procedurii cazul este considerat clasat.

Prin încheierea şi semnarea unei note de soluţionare de conciliere, părţile vor stabili şi dacă îşi însuşesc soluţia în totalitate sau dacă îşi rezervă dreptul de a apela la o altă modalitate de soluţionare a litigiului sau a unei părţi din acesta.

Dacă se ajunge la o conciliere, litigiul este considerat rezolvat.

Dacă nu se ajunge la conciliere, la cererea de chemare în judecată, partea interesată poate anexa nota de soluţionare prin care se constată rezultatele procedurii SAL-FIN.

În cazul în care comerciantul nu acceptă soluţia propusă, SAL-FIN informează consumatorul, prin încheiere, despre căile de atac administrative, respectiv judiciare la care poate recurge pentru soluţionarea litigiului.

Înainte de a accepta soluţia propusă, se acordă o perioadă de 15 zile calendaristice pentru a-şi exprima acordul sau dezacordul. În termenul de 15 zile calendaristice de la primirea notei de soluţionare a litigiilor, părţile comunică decizia lor de acceptare sau de respingere a soluţiei propuse.

Rezultatul procedurilor SAL-FIN nu este obligatoriu dacă doar una dintre părţi acceptă soluţia propusă.

În cazul în care părţile acceptă soluţia propusă, SAL-FIN emite o hotărâre motivată, iar, în cazul în care părţile nu acceptă soluţia propusă, SAL-FIN emite o încheiere care cuprinde descrierea faptelor, soluţia propusă şi decizia părţilor.

În cazul în care comerciantul nu acceptă soluţia propusă, SAL-FIN informează consumatorul, prin încheiere, despre căile de atac administrative, respectiv judiciare la care poate recurge pentru soluţionarea litigiului.

Hotărârea, respectiv încheierea se comunică părţilor în termen de 15 zile calendaristice de la adoptare şi produce efecte de la data comunicării. Acestea pot fi atacate la instanţa de judecată competentă.

Hotărârile care nu sunt atacate în termenul de 15 zile calendaristice de la data comunicării constituie de drept titlu executoriu.

Newsletter SAL-FIN

Recent Posts

  • Raport privind activitatea SAL-Fin – 2019
  • MODIFICAREA ALGORITMULUI DE DESEMNARE CONCILIATOR/SUPRACONCILIATOR ÎN CADRUL PROCEDURILOR SAL-FIN ÎNCEPÂND CU DATA DE 01.01.2020;
  • Modificarea formularelor utilizate de către consumatori în relația cu SAL-Fin
  • Îndrumar executare hotărâri SAL-Fin
  • MODIFICAREA FORMULARELOR UTILIZATE DE CĂTRE CONSUMATORI ÎN RELAȚIA CU SAL-Fin
March 2021
M T W T F S S
« Mar    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • Home
  • Atributii
  • Conciliatori
  • Consumatori
  • Contact
  • Corpul Conciliatorilor
  • Criterii de selectie
  • Dictionar
  • Formare si evaluare
  • Inregistrare Utilizatori
  • Legislatie primara
  • Organizare
  • Organizare si functionare
  • Procedura Impunere Solutie
  • Procedura Propunere Solutie
  • Profil
  • Proiecte si consultari publice
  • Registrul Conciliatorilor
  • Registrul Conciliatorilor SAL-Fin
  • Registrul conciliatorilor SAL-Fin – 2021

Precious Lite theme by Flythemes